Hvordan sove bedre?

Foto: unsplash

Nå er vi tilbake til hverdag, jobb, skole og faste plikter igjen. Men døgnrytmen etter ferien er kanskje ikke helt enig. Derfor tenkte jeg og dele mine beste tips om hvordan man kan sove bedre og ta tilbake døgnrytmen.

Jeg har hatt soveproblemer lenge. Jeg er veldig var på lyder og plages stort om jeg må sove et sted med mye trafikkstøy. Men det er allikevel noen ting som fungerer godt og hjelper til en bedre natts søvn. Ja, selv for meg og da er jeg sikker på at det også fungerer for deg.

Drikk te. Te med kamomille virker beroligende og hjelper deg til å slappe av bedre før du skal legge deg. Det beste er ren kamomille-te men det fins også diverse te med kamomille i som kaller seg for God Natt-te og slikt. Disse fungerer også utmerket. Dette ble hyppig brukt i dagene før bachelor-presentasjon, og jeg skal si jeg ikke ville vært foruten!

Leggerutiner er hellig! Det er faktisk sånn at de tingene man lærte når man var liten ikke er uten grunn. Godteri kun på lørdag for eksempel. Det samme gjelder å legge seg til rett tid og stå opp til rett tid. Hvis du er som meg som plages av trafikkstøy er det viktig å legge seg når trafikken roer seg og stå opp før den blir for ille.  Å legge seg kl. 23 og stå opp kl. 07 gir et bedre utgangspunkt for en roligere natt. Med en god rutine vil du kjenne på at du blir trøtt når det nærmer seg fast leggetid.

Ørepropper! Jeg hater selv ørepropper, men blir ting for ille er dette som oftest eneste utvei for meg. Det er den ene tingen som jeg velger å ty til helt til slutt for jeg hater hvordan det føles i øret og hvordan det gir meg propper i ørene hele dagen lang etterpå. Men de fungerer og gjør at jeg endelig kan stenge støyen ute og sovne.

Ikke drikk koffein sent om kvelden. Det hadde kanskje ikke så mye å si når man var yngre, men når man blir eldre føler i hvert fall jeg at jeg må være mer forsiktig med koffein nærme sengetid. I hvert fall om man ønsker er å sove!

Pass på at du blir trøtt nok til kvelden. Vær aktiv i løpet av dagen. Har du en fridag, sørg for en tur innom treningssenteret eller gå en tur allikevel. Vask litt i huset eller fiks den dumme lista som har irritert deg lenge. En hel dag i sofaen med Netflix gjør deg ikke nødvendigvis trøtt til kvelden. Gjør en innsats og slapp heller av om kvelden med god samvittighet. Med mer aktivitet lengter kroppen etter senga til slutt.

Les før du legger deg. Les en god bok og kjenn at kroppen og sinnet roer seg ned. Du får også noe annet å tenke på før du legger deg. Istedenfor å bekymre deg om søvnen eller om noe du er engstelig for, tenk heller på det du har lest når du har slått av lyset og plutselig er du i drømmeland.

I de verste periodene med lite søvn har det faktisk hjulpet å høre på nattahistorier for voksne gjennom en app. Når man ligger og tenker på hvor lite søvn du kommer til å få hvis du ikke sovner snart, eller sliter så ille med å sove at det eneste tankene klarer å vende mot er de mest negative. Da anbefaler jeg virkelig å sette på en nattahistorie. Dette er historier fortalt med behagelige stemmer som snakker langsomt. Dette høres kanskje fjernt ut, men jeg anbefaler absolutt å prøve for jeg aner ikke hvordan noen av disse historiene ender, og det er jo et godt tegn. Jeg husker så vidt hva de handler om!

Håper tipsene kan hjelpe de som trenger det. Sov godt!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg